HIMAVANTI

Forum Rozwoju Duchowego: Ezoteryka, Joga, Tantra, Magia, Kundalini, Uzdrawianie, Bóg i Bogini, Mistyka, Intuicja, Jarstwo, Oświecenie, HIMAVANTI OM

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

Ogłoszenie


1. Listy dla Śri Guru, prośby o błogosławieństwa i uzdrowienie, relacje z działalności: Śri Mohandźi R.Z.Matuszewski., P.O. Box 247, 44-100 Gliwice 1, PL,
2. Grupy Medytacyjne: Laya Yoga & Tantra, Nauka o Czakramach - Uzdrawianie - Wielka Brytania: tel. +44 786 225 9946 (Andrew, jęz. angielski i polski)
3. Uzdrawianie, Egzorcyzmy; Ośrodek Bogini - Studzianki k/Łodzi - Mirosława Tomaszewska tel. 44-615 4984 lub +48 602-397 477 e-mail: kontakt@zlotamira.com
4. Problem z założeniem konta lub logowaniem - napisz do webmastera Portalu Himavanti: bractwo.himawanti@gmail.com

#1 2019-02-04 19:38:00

Dakszan

PIELGRZYM

Zarejestrowany: 2007-07-16
Posty: 44
Punktów :   

JAŹŃ by Swami Muktananda

Mniejsza od najmniejszej,
większa od największej,
Jaźń wiecznie zamieszkuje
we wszystkich sercach.
Człowiek wolny od żądzy,
o czystym umyśle i zmysłach,
widzi chwałę Jaźni
i wolny jest od cierpienia.


KATHA UPANISZADA

---

ŹRÓDŁO WSZELKIEJ RADOŚCI

Na świecie nie ma nic wspanialszego od Jaźni. Z Jaźni biorą się wszystkie nasze radości, cała nasza inspiracja i siła. W rzeczywistości w Jaźni zawiera się cały wszechświat. Doświadczysz tego, kiedy zwrócisz się w głąb i zobaczysz to w medytacji.
Jadźnawalkja był jednym z największych mędrców starożytności. Miał dwie żony: Katjajani, która była stara i Maitreji, która była bardzo młoda. Pewnego dnia Jadźnawalkja wezwał obie żony i powiedział im:
- Wyrzekam się życia rodzinnego i udaję się do lasu, aby żyć tam jako pustelnik. Podzieliłem swój majątek na dwie części i każdej z was daję połowę.
Starsza żona przyjęła swoją część, ale Maitreji zapytała:
- Dlaczego wyrzekasz się majątku i odchodzisz?
- Ponieważ Jaźni nie można zadowolić majątkiem - odparł Jadźnawalkja.
- Czy ten majątek da mi nieśmiertelność? - spytała.
- Nie - powiedział Jadźnawalkja. - Będziesz żyła życiem bogaczy. Nikt nie może osiągnąć nieśmiertelności za pieniądze.
- Wobec tego nie chcę ich - rzekła Maitreji. - Poślubiłam ciebie, starca, nie dla twoich pieniędzy, ale dla twojej wiedzy. Pragnę osiągnąć Jaźń.
Słysząc te słowa Jadźnawalkja był bardzo zadowolony.
- O Maitreji - powiedział - byłaś mi zawsze bardzo drogą, ale teraz jesteś jeszcze droższa.
- Oddaj całe swoje bogactwo materialne Katjajani -rzekła Maitreji. - Mnie daj bogactwo swojej wiedzy.
W odpowiedzi Jadźnawalkja zaczął jej wyjaśniać, na czym polega wielkość Jaźni.
- O Maitreji - powiedział. - Kochamy się nawzajem nie ze względu na nas samych, ale ze względu na Jaźń. Mąż jest drogi żonie nie ze względu na siebie samego, ale ze względu na Jaźń. Żona jest droga mężowi nie ze względu na siebie samą, ale ze względu na Jaźń. Wszystkie stworzenia są nam drogie nie ze względu na nie same, ale ze względu na Jaźń. Jaźń jest najdroższą rzeczą na świecie. O Maitreji, ujrzyj Jaźń, usłysz Jaźń, pogrąż się w kontemplacji Jaźni, medytuj nad Jaźnią. Spraw, aby Jaźń zamanifestowała się przed tobą. Słuchając nauk o zasadniczej naturze Jaźni, kontemplując i medytując nad zasadniczą naturą Jaźni, dostrzegając zasadniczą naturę Jaźni, poznasz wszystko, co może być poznane.

Czyste "ja"

Co to jest Jaźń? Jest to czysta świadomość "ja jestem", pierwotna świadomość "ja", towarzysząca nam od chwili narodzin. Chociaż to "ja" istnieje w kobiecie, nie jest ono kobietą, chociaż istnieje w mężczyźnie, nie jest ono mężczyzną. To "ja" nie ma formy, ani barwy, ani żadnej innej właściwości. Nałożyliśmy na nie różne pojęcia -pojęcia takie, jak "jestem mężczyzną", "jestem kobietą", "jestem Amerykaninem". Ale kiedy wymażemy wszystkie te pojęcia, owo "ja" okazuje się czystą Świadomością i jest to najwyższa Prawda. Odczuwając to "ja", wielki Siankaraczarja oznajmił: "Aham Brahmasmi"- "Jestem Absolutem". Odczuwając to "ja", święty suficki Mansur Mastana rzeki: "Ana'l-Haq" - "Jestem Bogiem".

To "ja" jest źródłem całego świata. Nasienie figowca jest maleńkie, a jeżeli je rozłupiesz, nic w środku nie znajdziesz. A jednak to nasionko zawiera w sobie całe drzewo z korzeniami, gałęziami i liśćmi. Tak samo Jaźń jest nasieniem, które zawiera w sobie cały wszechświat. Wszystko zawarte jest w Jaźni, tak więc poznając Jaźń, poznajemy wszystko, co można wiedzieć. Dlatego właśnie mędrcy nieustannie pogrążają się w kontemplacji Jaźni, medytując nad Jaźnią i zatracając się w Jaźni.

Potęga Jaźni kontroluje cały kosmos i ta sama potęga sprawia, że wszystko w nas funkcjonuje. Oddech wchodzi i wychodzi dzięki woli Jaźni. Umysł zwraca się ku różnym przedmiotom dzięki woli Jaźni. Możemy mówić, ponieważ istnieje Jaźń. Możemy zrozumieć, co mówią do nas inni, ponieważ istnieje Jaźń. Pulsując w nas, potęga Jaźni sprawia, że zmysły stają się świadome, umożliwiając oczom widzenie, uszom słyszenie, a rękom chwytanie. Kochamy się nawzajem tylko dlatego, że istnieje Jaźń. Widzimy promienność i piękno w innych tylko dlatego, że istnieje Jaźń. Kiedy Jaźń opuszcza ciało, natychmiast staje się ono bezwartościowe i pozbywamy się go.

Jaźń jest prawdziwym Bogiem

Bez znajmości Jaźni nawet praktyki religijne nie zaprowadzą nas do Boga. Wielcy mędrcy powiadali, że Boga znajduje się nie tylko w meczetach, świątyniach czy kościołach. Bóg jest bezpostaciową podstawą wszystkiego, co istnieje. Jaźń jest prawdziwym Bogiem, podstawą wszystkich religii i form wierzeń.

Niezależnie od tego, w jaki sposób czcimy Boga, to właśnie Jaźń daje nam owoce naszych praktyk religijnych, albowiem niezależnie od tego, co kochamy na zewnątrz, szczęście, jakie z tego czerpiemy, pochodzi od wewnątrz. Dlatego ci, którzy znają Prawdę, porzucają wszelkie rytuały oraz religie i jedynie Jaźni oddają cześć. Kiedy wiemy, że wszystko pochodzi od Jaźni, uświadamiamy sobie, iż oddawanie czci czemukolwiek poza Jaźnią jest bez znaczenia. W pewnym okresie byłem gorącym wyznawcą Śiwy. Kiedy udawałem się z wizytą do mojego Guru, zawsze najpierw szedłem do świątyni Śiwy w pobliżu aśramu i tam oddawałem cześć bóstwu, obmywając lingam - symbol nieprzejawionej formy Boga. Któregoś dnia, kiedy poszedłem do mojego Guru, on zapytał mnie:
- O Muktanando, gdzie byłeś?
- Oddawałem cześć Śiwie - odparłem
- Czemuż to czcisz Śiwe na zewnątrz? - zapytał. - Śiwa jest w tobie. Tam oddawaj Mu cześć.
Indyjski święty śpiewał: "O człowiecze, czcisz bóstwo zrobione z kamienia i to bóstwo staje się dla ciebie Bogiem. Świadomość istnieje we wszystkim, jeżeli więc stworzysz obraz Boga i będziesz go czcił, osiągniesz coś dzięki swojemu uczuciu. Ale Bóg żyje w tobie. A skoro tak jest, to czyż oddając cześć własnej Jaźni nie staniesz się Bogiem?"

Natura Jaźni

Jaźń jest najsubtelniejszą ze wszystkich subtelnych rzeczy. Jest wielce tajemnicza i zagadkowa, nie ma imienia, koloru, ani formy. A chociaż nie posiada żadnych właściwości, mędrcy opisują jej naturę jako sat czit ananda - byt, świadomość i absolutna szczęśliwość.

Sat oznacza Prawdę absolutną. Prawdę, która istnieje wszędzie, we wszystkim i zawsze. Gdyby To nie było wszechobecne, nie byłoby Prawdą i nie miałoby absolutnego bytu. Na przykład krzesło, które istnieje w Nowym Yorku, nie istnieje w Los Angeles. Istnieje teraz, ale nie istniało w zeszłym roku. Takie krzesło nie posiada więc bytu absolutnego. Ale Jaźń istnieje na wschodzie, na zachodzie, na północy i na południu. Jest we wszystloch krajach. Jest tu dzisiaj, była tu wczoraj i będzie tu jutro. Jaźń nie jest ograniczona przez żadne miejsce, rzecz czy czas. Mędrcy Siwaizmu Kaszmirskiego zapytują: "Czyż jest taki czas, w którym nie byłoby Śiwy? [W Śiwaizmie "Śiwa" nie odnosi się do bóstwa hinduskiego, ale do wszechobecnej Świadomości, najwyższego Absolutu.] Czyż istnieje takie miejsce, w którym nie byłoby Śiwy? Czyż istnieje taki przedmiot, w którym nie byłoby Śiwy?" Bóg, Jaźń, istnieje wszędzie w całej Swojej pełni. Będąc obecnym we wszystkim, jest On obecny również w nas.

Czit jest Świadomością, która wszystko oświetla. Czit sprawia, że zdajemy sobie sprawę zarówno z przedmiotów zewnętrznych, jak i z naszych uczuć wewnętrznych. Kiedy jesteśmy wytrąceni z równowagi lub jest nam źle, Świadomość oświetla te uczucia, a kiedy odczuwamy szczęście, Świadomość unaocznia nam to także. Uświadamia nam, że Bóg istnieje w nas, a jeżeli uważamy, że Boga nie ma, ponieważ Go nie widzimy, takie rozumowanie ma również swoje źródło w czit. Czit oświetla tę rzeczywistość, która istnieje wszędzie, we wszystkim i zawsze. Jaźń jest czit i oświetla zarówno siebie, jak i wszystko inne.

Ananda jest szczęśliwością i możemy ją zrozumieć dopiero wtedy, kiedy zrealizujemy To. Można mówić o naturze Jaźni jako sat i czit, ale błogości Jaźni trzeba doświadczyć w medytacji. Ta szczęśliwość przewyższa wszystko, co płynie z oglądania pięknych kształtów, ze słuchania melodyjnych dźwięków, ze smakowania wykwintnych potraw, czy z doświadczania miękkości dotyku. Przyjemności zrodzone ze zmysłów zależą od zmysłów, a kiedy znikają przedmioty sprawiające przyjemność, znika również poczucie szczęśliwości. Ale szczęśliwość Jaźni nie zależy od żadnych czynników zewnętrznych. Jest całkowicie niezależna, powstaje nieuwarunkowana wewnątrz. Kiedy umysł i intelekt przybliżają się do Jaźni, mogą doświadczyć tej szczęśliwości.
Wielki święty Dźnaneśwar Maharadż powiedział:

"Blask Jaźni jest zawsze nowy". Szczęśliwość Jaźni nieustannie się odnawia. Czasami, kiedy wędrowałem po Indiach, spotykałem świętych, którzy śmiali się bez przerwy. Zastanawiałem się wtedy, czy nigdy nie mają dość śmiechu? Teraz rozumiem, dlaczego zawsze się śmiali. Czuli szczęśliwość i wybuchali śmiechem, a za chwilę czuli nowy rodzaj szczęśliwości, więc na nowo wybuchali śmiechem. Ponieważ ich szczęśliwość była ciągle świeża, nie przestawali się śmiać. Ktoś, kto uzależnia szczęście od zmysłów, ciągle szuka nowych rzeczy, które przyniosłyby mu zadowolenie. Musi mieć nowy smak, nową muzykę, nową miłość. Ponieważ jednak szczęśliwość Jaźni jest coraz to inna, jogin nigdy się nią nie nudzi.

Jaźń jest naszym najlepszym przyjacielem. Istnieje w nas w całej pełni, w samym środku serca. Chociaż Jaźń jest zawsze z nami, jest tak subtelna, że większość ludzi nie może jej zobaczyć ani usłyszeć. Jaźń jest nie posiadającym formy podłożem wszystkiego, fundamentem naszego życia. Nie możemy dojrzeć jej wzrokiem, ani dosięgnąć mową. Język może o niej mówić, ale prawdziwym opisem jej natury jest milczenie. Jaźni nie można osiągnąć przy pomocy umysłu czy zmysłów. Kiedy jednak wewnętrzne instrumenty psychiczne zostają oczyszczone przez medytację, objawia się nam sama. Dlatego mędrcy Indii kładą wielki nacisk na medytację. W Bhagawad Gicie Pan powiada do Ardźjuny: [dhyanen atnfani pashyanti], "Jaźń widziana jest poprzez medytację". Po prostu medytując spokojnie możemy sprawić, aby Jaźń zamanifestowała się przed nami.

To w nas, które wie

Czytałem wiersz, w którym święty napisał: "O mój drogi, posłuchaj moich słów. Mądrość Jaźni można osiągnąć bardzo łatwo. Nawet jeżeli zwykły człowiek wejrzy w siebie poprzez medytację, ujrzy on światło Jaźni". Jaźń jest jawna, nie jest ukryta. Nie możemy jej zaobserwować swoimi zwykłymi zmysłami tylko dlatego, że to właśnie Jaźń jest obserwatorem. Ktoś zapytał kiedyś wielkiego mędrca:
- Co to jest Jaźń? - Mędrzec odpowiedział:
- Jaźń jest świadkiem umysłu.
Jest w nas istota, która obserwuje wszystko, co robimy na jawie. W nocy, kiedy zasypiamy, ta istota nie śpi, pozostaje przytomna i rano składa nam sprawozdanie z naszych snów. Kim jest to, które wie? Katha Upaniszada mówi, że to, które obserwuje zarówno marzenia senne jak i stany jawy, jest wszechprzenikającą Jaźnią. Kiedy Rama zapytał mędrca Wasiszthę:
- Jaka jest natura Jaźni? Wasisztha wyjaśnił:
- O Ramo, Jaźń jest tym, dzięki czemu dostrzegasz i odróżniasz wszelkie kształty, smaki, zapachy i dotyk. Jaźń jest tym, dzięki czemu zaznajesz rozkoszy miłości. To, dzięki czemu wszystko poznajesz, o Ramo, jest Jaźnią, która jest Prawdą najwyższą.
Siwaizm Kaszmirski naucza, że Jaźń jest prakasza i wimarsza.\s Słowa te mają ogromne znaczenie. Prakasza oznacza "światło" i jako prakasza Jaźń oświetla wszystko. Na przykład, jeżeli przed nami stoi gliniany garnek, to właśnie prakasza sprawia, iż ten garnek ukazuje się nam. Wimarsza oznacza "świadomość" i jest to umiejętność zrozumienia, która sprawia, że wiemy, czym coś jest. Podczas gdy prakasza oświetla garnek, wimarsza uświadamia nam, że widzimy garnek ulepiony z gliny. Prakasza i wimarsza istnieją we wszystkim, oświetlając zarówno świat zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Będąc zarazem prakasza i wimarsza, Jaźń oświetla umysł, intelekt i wszystkie zmysły. W Bhagawad Gicie Pan Kriszna mówi do Ardźjuny: [sarvendriyaguna bhasam sarvendriyavivarjitam; asaktam saryabhich chaiva nirgunam gunabhoktri cha}  ~ "To prześwieca przez wszystkie nasze zmysły, ale nie posiada zmysłów. Podtrzymuje zmysły, ale pozostaje od nich odrębne. Doświadcza wszystkich właściwości natury, ale pozostaje od nich oderwane". Cokolwiek dzieje się wewnątrz czy na zewnątrz, Jaźń widzi to i wie. Ta Jaźń, ta Świadomość, poznaje siebie samą poprzez medytację.

Najrzadszy dar

Chociaż Jaźń jest zawsze z nami, znajomość Jaźni jest najrzadszym z darów i przychodzi tylko dzięki łasce Boga. Poznanie Jaźni oznacza wyeliminowanie wszelkiego cierpienia i osiągnięcie najwyższej szczęśliwości. Dopóki umysł nie znajdzie zadowolenia przez stopienie się z Jaźnią, bezustannie płonie on w ogniu przywiązania i niechęci. Ale kiedy ktoś osiąga Jaźń, osiąga również doskonale wolną radość Jaźni, której nigdy nie może dotknąć ból tego świata. Z łona tej szczęśliwości bije fontanna nektaru. W jaki sposób ktoś, kto osiągnął tę szczęśliwość, mógłby kiedykolwiek odczuwać głód lub pragnienie? W jaki sposób ktoś, kto rozumie swoją Jaźń, mógłby kiedykolwiek cierpieć z powodu nieszczęść tego świata? Tak więc poszukuj Jaźni dla własnej radości. Kiedy już zrealizujesz chwałę Jaźni, będziesz wiedział, że nie istnieje nic wspanialszego.

Fragmenty z książki "Dokąd Idziesz" by Swami Muktananda

Offline

 

#2 2019-02-06 02:06:02

Abrakadabra

BUDZICIEL

Zarejestrowany: 2011-10-07
Posty: 111
Punktów :   

Re: JAŹŃ by Swami Muktananda

Szkoda że Siddha Joga Muktanandy nie jest zbyt popularna w Polsce, jakieś niedobitki praktykują po amerykanizacji ruchu magicznego Siddhów.


Abrakadabra - Stara Magia

Offline

 

#3 2019-02-13 01:31:30

 Premananda

BUDZICIEL

Skąd: Silesia
Zarejestrowany: 2007-07-31
Posty: 111
Punktów :   

Re: JAŹŃ by Swami Muktananda

Najczystsza Jaźń czyli w praktyce Aham po stronie materialnej stworzenia oraz Atman po stronie czysto duchowej, ponad i poza człowiekiem, ponad człowiekiem, poza planem metrialnym i psychicznym. Często wypowiedzi na temat Jaźni zbytnio przekierowują w tłumaczeniach zachodnich ludzi do ich niskiej jaźni, do małego ja, ego i zamiast rozwijać się duchowo, stają się arogancko egocentryczni, autystycznie zamknięci w sobie, a to akurat nie jest rozwój duchowy. Duch niczym obłok znajduje się ponad ludzką istotą, to korona ponad głową. Atman jest ponad człowiekiem i poza materialnym planem stworzenia.


Om Premanandaaya Namah!
Preman - Łaska, Aananda - Błogość i Szczęście

Offline

 

#4 2019-02-13 22:14:34

ŚriVidyaa

BUDZICIEL

Zarejestrowany: 2011-04-27
Posty: 114
Punktów :   

Re: JAŹŃ by Swami Muktananda

Jaźń to taki termin, którego nie wszyscy dobrze rozumieją. Jaźń – to oś, wokół której organizuje się struktura psychiczna człowieka. Jest odpowiedzialna za przepływ informacji z części świadomej do nieświadomej i odwrotnie. Pełni funkcję integrującą. Celem Jaźni jest własne urzeczywistnienie w procesie teleologicznym (celowościowym), ale w trakcie rozwoju jednostki elementem pośredniczącym na tej drodze jest wytworzenie "ja" (czyli ego). W terminologii Carla Gustava Junga Jaźń stanowi centrum życia psychicznego i całości psychiki (emocji, umysłu, instynktów i żądz). Z poziomu nieświadomości podejmuje próby kierowania psychiką jednostki. Jest celem i źródłem energii dla rozwoju człowieka poprzez proces indywiduacji, jak również motorem wszelkiej twórczości i duchowych poszukiwań. Jaźń zaliczana jest do archetypów. Zawiera obraz Boga. Przez późniejszych autorów bywa określana jako cząstka istoty ludzkiej w Bogu, odpowiednik Królestwa Bożego wewnątrz człowieka z doktryny chrześcijańskiej.

Zetknięcie się z Jaźnią, następuje u końca procesu indywiduacji (wyjścia ze świata zwierzęcego do ludzkiego). Jednostka uwrażliwia się na symbolikę Jaźni - symbole oddające jedność przeciwieństw. Charakterystycznymi sygnałami zbliżania się do konfrontacji z Jaźnią, są obrazy przypominające swą konstrukcją mandale, wzmożenie wrażliwości na uniwersalne symbole religijne, nasilające się doświadczenia indywidualnego wizerunku Boga (również wskutek możliwości zaistnienia utożsamienia Jaźni z Bogiem, co jednak jest błędem bo Jaźń zawiera w sobie Obraz Boga, ale nie jest Bogiem, i do tego obraz ten bywa na początku często spaczony). Jaźń to oś na której są kolejne stopnie, a najniższy z nich to zwierzęce ego (małe ja, barbarzyńskie ja). Niezdrowe dla stanu psychiki jest zbyt ścisłe związanie ego z Jaźnią. Wówczas rozdęcie ego (inflacja psychiczna) objawia się wrażeniami wszechmocy, wszechwiedzy i niezniszczalności, czasem barbarzyństwem. Należy pamiętać, że poczucie bycia Jaźnią najbardziej interesuje osoby przechodzące proces indywidualizacji, wychodzenie ze stanu człekozwierza do poziomu ludzkiego i nie ma to wiele wspónego z rozwojem duchowym, gdzie oczyszczony (jeśli trzeba) Obraz Boga służy w Jaźni niczym soczewka do ogniskowania błogosławieństw i łask spływających z poziomu boskiego, z Ducha Bożego, ze świata Atmana i Brahmana.


ŚriVidyaa - Tantra Wielkiej Bogini
Yogini Hridaya i Tripuropanishad

Offline

 

#5 2019-03-12 08:07:15

Mariici

BUDZICIEL

Zarejestrowany: 2009-01-06
Posty: 241
Punktów :   

Re: JAŹŃ by Swami Muktananda

Dobry wątek który dużo podpowiada w temacie koncepcji duszy/jaźni z trochę innej perspektywy, został zawarty przez Śri Gurudżi w opisie Struktury Niebios, w Hridaya 29:

"Struktura Królestwa Niebieskiego

Zasadniczo mówimy o trzech niebiańskich Wielkich Kręgach lub Hierarchiach. Najniższa sfera to Niebiosa Ziemi, ponad którymi mamy Niebiosa Powietrza (Mana Akaśa) zwane też Środkowymi, a najwyżej rozpościera się sfera zwana Niebiosami Prawdy i Miłości albo też Niebiosami Niebios (Ćitta Akaśa). Najwyższe Niebiosa bywają też określane mianem Nieba Czystej Świadomości.

Jeśli mamy zajmować się naturą Ducha Ognia, to powinniśmy zająć się głębiej tą Hierarchią, która jest najniżej, a zwie się Bhutaloka Dewaczan: Miejsce Pobytu Aniołów Ziemi. Agni jest w jodze uważany za Władcę tego Pierwszego Wielkiego Kręgu Niebiańskiego. Anioły tej sfery to ogół dusz zamieszkujących Boże Królestwo Pokoju i Sprawiedliwości.

Władcą Środkowych Niebios jest Czohan (Pan) Indra, zaś w Najwyższych Niebiosach króluje Czohan Surja (Pan Słońce). Widzimy zatem, że władcą Pierwszego Wielkiego Kręgu jest Pan Ogień, Drugim Kręgiem rządzi Pan Zmysłów, a Trzecim Pan Słońce.

Każda sfera dzieli się jeszcze na trzy mniejsze podsystemy, które wśród Dew Ziemi zwiemy odpowiednio: aniołami, archaniołami i księstwami. Zwykli mieszkańcy Niebios to właśnie aniołowie. Dewaczan pełen jest aniołów obojga płci. Żeńska forma anielska zwana jest DEWI. Może zaskoczy to wiele osób, jednakże istoty niebiańskie także odzwierciedlają płcie, które mogą przyjmować zależnie od swej woli. Tradycyjnie mamy więc aniołów (dewa) i anielice (dewi). Także, ogół wszystkich mieszkańców całego Królestwa Bożego, we wszystkich niebiańskich sferach zwiemy aniołami (dewou).

Należy nadmienić iż do świata aniołów żadnej możliwości wstępu nie mają demony (asury, rakszasy) ani diabły (piśaća). Tego rodzaju egzystencje zamieszkują jedynie w świecie astralnym i mentalnym, gdzie są niezliczone ich zastępy. Czasem przychodzą też do naszej sfery materialnego świata, jednakże pomiędzy prakrytem a Dewaczanem istnieje granica niemożliwa do przebycia dla wykolejonych egzystencji, chyba że uległyby naprawie.

Świetliste istoty wcielają się też w światy niższe od swojej własnej sfery. Kiedy dotyczy to naszego świata planetarnego i całkiem fizycznego planu istnienia, musimy rozważyć dwa zasadnicze pojęcia określające dwie klasy wcielonych w materię bytów niebiańskich: Sura i Dźiwa.

Sura - jest to taka dewa, która posiada wcielenie jako istota żyjąca w przyrodzie. Drzewo, kamień, trawa, zwierzę, krzak, kwiat, owad, ryba, ptak, rzeka, jezioro, strumień, grzyb, deszcz, wiatr, burza, morze, góra, step, pustynia, dolina... Indianie wszystkie takie istoty określają mianem "Inni Ludzie". Rozumiemy, że duchowa natura (dusza) takiej żyjącej w przyrodzie istoty jest mieszkańcem Niebios Ziemi. Oznacza to, że wszystko co żyje w przyrodzie posiada swoją niebiańską, boską duszę. Można powiedzieć, że wcielony anioł - sura, w swoim własnym świecie jest czystą, prawdziwie boską, wyższą jaźnią.

Termin "sura" oznacza też "księgę", stąd mistycy jogi i sufi zwą życie przyrody świętą księgą natury. Patrząc na świat królestwa minerałów, roślin i zwierząt możemy próbować uświadomić sobie głębiej prawdziwie boską naturę wszelkiego istniejącego życia. Możemy próbować czuć boskie życie dusz wcielonych w materialne powłoki naszego świata, których obecność tutaj stwarza całe piękno naszej planety.

Sury zamieszkują także przestrzenie Kama-manasu, czyli świat astro-mentalny. Pokazują się czasem jako zjawy, fantomy, dziwaczne zwierzęta, jako przestrzenie i formy z naszych snów. Pojawiają się też jako istoty nieziemskie i kosmiczne. Często mylone są zarówno z aniołami jak i z demonami, chociaż ich natura jest w swej istocie anielska.

Asury (demony) to na ogół także mieszkańcy świata astromentalnego, chociaż czasem rodzą się w formach ludzkich lub zwierzęcych na planie fizycznym. Ich natura jednakże nie podlega żadnym związkom z dziedzictwem świata niebiańskiego. Istnieją jako puste, bezduszne formy w przestrzeni zwanej światem PRAKRYTI, któren jest materialnym odbiciem Dewaczanu. Asura istnieje tylko względnie, a jej zasięg egzystencji zamyka się do tego świata dualności i materialnej formy. Nie istnieją demony w świecie Niebios. Raj jest strzeżony przed rozbójnikami ze wszystkich 18000 materialnych wszechświatów.

Sfera Niebios to świat będący Ucieleśnieniem Światłości, Miłości, Harmonii, Dobroci i Prawdy. Sura to taka DEWA, która posiada ciało i świadomość w niższych od Niebios sferach bytu. Asura to forma nie posiadająca żadnej łączności ani obecności w Dewaczanie. W świadomości adwaity nie istniej żadne ucieleśnione zło. Niebiosa są tylko Dobrocią. Asura znaczy dosłownie "Nienaturalny", co idealnie pokazuje charakter takiego bytu.

Dźiwa - to taka dewa, która posiada ucieleśnienie jako człowiek i zwykle nazywamy ją po prostu duszą ludzką lub wyższą jaźnią. Jest to boska dusza w człowieku zwana też naturalną dobrocią, życiem wiecznym i Królestwem Bożym wewnątrz nas samych. Polskie słowa "dziwić się", "zdziwienie", "dźiwo" to terminy doskonale oddające odczucia płynące ze sfery niebiańskiej świadomości.

Zwykle, gdy myślimy o aniołach i anielicach, to przydajemy im kształty ludzkie. Tak jest w odniesieniu do dew pochodzenia człowieczego. Oczywiście, sury mają w świecie niebiańskim formę zbliżoną do tej w jakiej odzwierciedlały się na planie gęstszym niż Niebiosa. Jest to jednak zawsze kształt piękniejszy, doskonalszy, bardziej idealny i wzniosły. Z tego powodu ciągle poszukujemy swego ideału i ciągle mamy trend do doskonalenia swego kształtu przejawionego, aby przypominał niebiańskie piękno. Widzenie anioła jest zjawiskiem niezwykle rzadkim i nie ma nic wspólnego z tak zwanym spirytyzmem aranżowanym zwykle przez asury lub co gorsza przez piśaća."


"Zwrócić się ku Światłu, przywołać choćby odrobinę Boskiej Świadomości z góry, i w jej świetle zapalić płomyczek wewnętrznej tęsknoty..."

Offline

 

#6 2021-04-09 13:18:52

Hogwart

BUDZICIEL

Zarejestrowany: 2018-04-21
Posty: 152
Punktów :   

Re: JAŹŃ by Swami Muktananda

O Atman to chodzi czy o Aham - bo oba terminy często oznaczają Jaźń, a jednak nie są tym samym. Atman bardziej Jaźń, Dusza, Aham bardziej Ego, Ja, rdzeń Jaźni...


Człowiek staje się dorosły nie wtedy, gdy ubrania robią się dla niego za ciasne, ale gdy wyrasta z własnego egoizmu

Offline

 

#7 2023-02-09 13:12:56

Uzdrowiciel Duchowy

PIELGRZYM

Zarejestrowany: 2019-02-06
Posty: 74
Punktów :   

Re: JAŹŃ by Swami Muktananda

Dużo jest technik oczyszczających Jaźń, oczyszczających Ego, oczyszczających Osobowość i jej Maski. Tylko trzeba praktykować tantryczną jogę dla umysłu i jego oczyszczenia. Praktykować, nie obijać się!

Offline

 

Om Om Om! Om Namah Śivaya! Mahadevaya! Mahakalaya! Om Namah Himavantyai Namah! MahaTripuraSundaryai! Om Śri Gurave Namah! Om Śri Lalitamohane Namah! Om Om Om!


pun.pl - załóż darmowe forum dyskusyjne PunBB

Firefox New

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
NA KAŻDE SZAMBO od firmy MIXBET LAT przegrywanie kaset vhs łódz