Kaivalin - 2008-07-05 20:14:37

KUNDALINI - Indyjski Kult Bogini Mi³o¶ci, Prawdy i Mocy

Energia Wewnêtrzna, Moc Duchowa, Kundalini, ¦akti, Gayatri, Devi, Siddhi Mata - wiele jest nazw wskazuj±cych na ¼ród³o nadnaturalnych mocy, cudów i zjawisk nadprzyrodzonych. Kundalini kojarzy siê na Zachodzie czêsto z wolnym seksem, ale na Wschodzie s± to tajemne praktyki m±dro¶ci i czakry Bogini.


Kundalini - Boska Si³a Wê¿owa

Potocznie w rozumieniu ludzi Zachodu: "w±¿, si³a wê¿a". W tantra jodze jest to energia kosmiczna, która istnieje w dolnej czê¶ci krêgos³upa w u¶pieniu, lecz mo¿e zostaæ obudzona, je¶li cz³owiek uprawia æwiczenia oczyszczaj±ce, oddechowe, pozycje hatha jogi albo medytacjê. Energia ta podnosi siê wtedy, przechodz±c przez siedem centrów krêgos³upa (czakr) i jednoczy siê z elementem boskim (Sziw±, ¦iv±) w siódmym centrum mieszcz±cym siê ponad czubkiem g³owy na wysoko¶ci wyci±gnietych w góre i po³±czonych ponad g³ow± d³oni. Kundalini inaczej zwana jest ¦akti albo Devi, szczególnie w tekstach tantrycznych, a tantra to w istocie najstarsza odmiana religii i duchowo¶ci indyjskiej, w której kult Bogini, ¦akti jest najliczniejszy. Kundalini to tajemnicza i sakralna moc duchowa o naturze ogniowej i wê¿owej, która jest ideow± i praktyczn± podstaw± indyjskiej tantry (tantryzmu) oraz hatha jogi. Idea³ Kundalini ³±czy ze sob± jogê, tantryzm oraz wszelkie indyjskie kulty Bogini - ¦akti, Dewi.

Kun oznacza "wiarê", "ufno¶æ", "zaufanie". Kunda oznacza naczynie na ogieñ ofiarny, symbolicznie miejsce spalania ego. Kundala to "spiralnie zwiniêta", "wiruj±ca" ale tak¿e "kr±g wiary", "kr±g zaufanych". Dala to "kr±g", "wzór", "schemat". Li to rozpuszczenie lub roztopienie. Razem powstaje bogactwo u¿ywanych znaczeñ terminu Kundalini, które to s³owo jest rodzaju ¿eñskiego i ogólnie oznacza wszelkie ¿eñskie atrybuty duchowo¶ci, bosko¶ci, rytua³u, etc. Energia czy moc Kundalini powoduje rozmaite parapsychiczne efekty jak zdolno¶ci do lewitacji, telekinezy, telepatii, OBE i wielu innych uznawanych za cudowne siddhi - owoce rozmaitych stopni duchowej realizacji, o¶wiecenia. W Indii i Tybecie dzieci przejawiaj±ce jakie¶ niezwyk³e zdolno¶ci paranormalne natychmiast wysy³a siê na dalsz± naukê do kompetentnego Guru (Mistrza), który sam znany jest z cudownych zdolno¶ci. Uwa¿a siê w kulturze wedyjskiej, ¿e takie zdolno¶ci s± skutkiem praktyki tantrycznej jogi w poprzednich wcieleniach i zaleca rozwijaæ je w warunkach A¶ramu, czyli pod sta³± opiek± mistrza bêd±cego siddh± (fakirem).


Bogini Kundalini ¦akti Devi

¦akti - ma³¿onka Boga ¦iwa, rodzaj si³y, energii, pierwiastek ¿eñski, wystêpuje pod czterema g³ównymi postaciami: Parwati, Durga, Kali i Uma. S³owo "¦akti" dos³ownie oznacza "moc", "si³ê", "potêgê" i u¿ywane jest potocznie w znaczeniu natchnienia, inspiracji, charyzmy, intensywnej aktywno¶ci, witalno¶ci. ¦akti jako Bogini jest spersonifikowan± ¿eñsk± po³ówk± Boga-Absolutu. W kulturze religijnej Indii, boska para ¦iwa i ¦akti stanowi± zasady nieroz³±czne i wzajemnie siê równowa¿±ce, stanowi±c ca³o¶æ Bóstwa, podobnie jak w taoizmie Yang oraz Yin.

Buddyjscy lamowie z Tybetu i himalajscy ¶iwaici z pó³nocnych Indii znani s± z praktyk Tumo czyli ¦akti daj±cych odporno¶æ na niskie temperatury z pomoc± skupienia i koncentracji na ognistej mocy Kundalini. Osoby praktykuj±ce rozwój Kundalini ¦akti nosz± zwykle czerwone lub szkar³atne szaty, a s³oneczny blask towarzysz±cy wyobra¿aniu tej mocy ma zabarwienie czerwonawe podobne kolorystyce wschodz±cego oraz zachodz±cego s³oñca. Graficznie maluje siê spiralê zwiniêt± od zewn±trz do wewn±trz w trzy i pó³ zwoju, odwrotniezegarowo, co uwa¿ane jest za symbol czy znak magiczny i u¿ywane w kontemplacjach.


Wizualizacja Kundalini jako ¦wiat³a S³oñca

Podstawowe wyobra¿enia Kundalini ¦akti w systemie tantry to moc u¶piona u podstawy krêgos³upa, jasna jak tysi±c s³oñc, podobna do ognistego, wê¿owego zwoju gdy spoczywa lub do s³upa ognia, gdy siê wznosi. Kundalini jako ¿eñska, boska moc wewnêtrzna budzi siê do ¿ycia u podstawy krêgos³upa w o¶rodku korzeniowym zwanym muladhar± i stopniowo wznosi a¿ ponad szczyt g³owy do o¶rodka sahasrara, gdzie ma ostateczn± siedzibê. Ten proces budzenia Kundalini i siedmiostopniowego wznoszenia opisywany jest jako siedmiostopniowa ¶cie¿ka mistyczego rozwoju duchowego, wyzwolenia i o¶wiecenia. Nauka o czakramach (æakram) ¶ci¶le zwi±zana jest z ide± Kundalini-¦akti.

Kundalini uwa¿ana jest za wewnêtrzn± personifikacjê mocy kosmicznej Bogini, ¿eñskiego pierwiastka Boga, Absolutu. Uwa¿a siê, ¿e podstawow± metod± rozwoju Kundalini jest nabo¿ne uwielbienie, cze¶æ, adoracja dla Bogini w jakiejkolwie postaci, st±d hinduizm zawiera bardzo wiele ludowych form Bogini o lokalnym znaczeniu. Tantryzm, zarówno ¶iwaizm jak i ¶aktyzm u¿ywaj± okre¶lenia Kundalini-¦akti podkre¶laj±ce zwi±zek mocy duchowej z ¿eñskim pierwiastkiem Bosko¶ci, Boga czy Absolutu. Kundalini uznawana jest za moc i potêgê twórcz±, kreatywn±, st±d odpowiedzialna jest za wszelkie zdolno¶ci i talenta twórcze, artystyczne, architektoniczne oraz wynalazcze. Osoby zdolne do wielkich, bohaterskich czy twórczych, odkrywczych czynów uwa¿ane s± za posiadaj±ce wielk± moc Kundalini.


Mandala Form Bogini Kundalini

Mandala ¿eñskich form (uciele¶nieñ) ¦akti jako ma³¿onki Boga ¦iwy obejmuje dziesiêæ postaci wymienianych w ¦iwa-Puranach: Mahā-Kālī, Tārā, ¦iwā (r.¿ ma d³ugie "a" na koñcu), ¦zoda¶ī, Bhairawī, Æinnamastā, Dhūmāwatī, Bhagalāmukhī, Mātangī, Kamalā. Oprócz tych form istnieje jeszcze kilka innych jak ju¿ wspomniane cztery g³ówne czy pierwsza dama w postaci Satī, która zainicjowa³a ogniowe rytua³y oczyszczenia i samoofiarowania.

Wyró¿nia siê wiele rodzajów ¦akti jako mocy czy energii twórczej z których trzy najbardziej podstawowe to:

    * Krija-¦akti czyli ¿eñska moc dzia³ania, si³a aktywnego ¿ycia
    * Iæcza-¦akti czyli si³a czy moc woli, si³a postanowienia, dotrzymywanie zobowi±zañ
    * D¼ñana-¦akti czyli moc m±dro¶ci, potêga zrozumienia i wiedzy

Typowe modlitwy - mantramy do Bogini Kundalini ¦akti to:

    * Om ¦aktyai Namah! - Boskiej Potêdze Chwa³a!
    * Om Parwatyai Namah! - Boskiej Dobrotliwo¶ci Chwa³a!
    * Om Mahā-Kālyai Namah! - Bogini Wielkiego Czasu i ¦mierci Chwa³a!


¦ri Vidya - ¦wiêta Wiedza Lalita Devi

¦ri Vidya Lalita DeviW po³udniowej Indii najbardziej czczon± form± ¦akti Kundalini jest ¦ri Lalita Dewi Kame¶wari uznawana za najwy¿sz± formê osobow± ma³¿onki i mocy duchowej ¦iwa-Kame¶wara.

Modlitwa - mantra wielbi±ca bogini Lalita to:

    * Om ¦rī Lalityai Namah! - Boskiej Piêkno¶ci Chwa³a/pok³on!

Lalita (Lalitā) - anielska bogini piêkna, najwy¿sza forma ma³¿onki Boga ¦iwa czyli Kundalini czczona w po³udniowej szkole indyjskiego ¶iwaizmu. Bogini ezoterycznej, tajemnej wiedzy oraz inicjacyjnego rytua³u. Pe³ne imiê to Lalita Tripura-Sundari, symbol to ¦riæakra (¦rijantra), a manifestowane aspekty to Durga oraz Kali. Ezoteryczna tradycja bogini Lalita zwana jest ¦riwidja (Sri Vidya) i opiera siê na wtajemniczeniu w Pañæada¶ak¶ari - piêtnastosylabow± mantrê oraz kultywowaniu wielbienia bogini z u¿yciem jej tysi±ca imion, których zbiór to Lalitasahasranama. Skrócony zbiór imion chwa³y Bogini Kundalini zawiera trzysta imion i zwany jest Tri¶ati. Mandala form Bogini Lalita Kundalini zawiera piêtna¶cie kategorii, których symbolika nawi±zuje do 15-tu faz ksiê¿yca w okresie od nowiu do pe³ni. Magicznym ¶wiêtem Bogini Kundalini jest Purnima - Pe³nia Ksiê¿yca.

Lalita Dewi znana jest jako pogromczyni demona Bhanda-Asura. Zamieszkuje niebiañski region ¦ripura zbudowany przez anielskiego architekta i in¿yniera Wi¶wakarmana jako najwy¿sza siedziba Boga - ¦iwa Kame¶wara. Kolorystyka ikonograficzna tej bogini preferuje delikatn±, piêkn± czerwieñ oraz ró¿. Jako atrybuty trzyma ³uk trzcinowy i piêæ strza³ oraz pêtlê i kuid³o (ma³± spicê). Bogini siedzi na diamentowym tronie, a jej znak w postaci ¦riæakry odnosi siê do lotosu korony ponad g³ow± i tam jest wizualizowany w kontemplacjach joginów.

W ¶iwaizmie pó³nocnoindyjskim postaæ Lalita Dewi identyfikuje siê z bogini± Men±, Menak±, która jest matk± dwóch córek: Parwati i Gangi. Mena uznawana jest za idea³ kobiety i wzór matki, tak¿e za ³ono z którego wysz³y wszystkie ¿yj±ce stworzenia. W terminach technicznych ¶iwaickiej jogi Mena znana jest jako Bogini Himawanti - anielica gór himalajów, to¿sama z Kundalini.

Ogólnie o ka¿dej formie Bogini religia hinduistyczna w ka¿dym swym nurcie wyra¿a siê bardzo ciep³o jako o Boskiej Matce czy Mateczce, odpowiednio: Ma, Mata, Amma, Amman, Amba czy Ambika. Czczone s± kobiety w roli Guru - nauczycielek i przewodniczek ¿ycia duchowego uznawane za emanacje czy wcielenia ró¿nych form Bogini, których szerzej mo¿na naliczyæ kilka tysiêcy, chocia¿ klasyfikowane s± w mandalach.

Lalitopakhyana w ¶wiêtych pismach Brahmanda-Purana dok³adnie opisuje sposoby praktyki i idealizacji bogini czyli Kundalini oraz rozwija aspekty doktrynalne tradycji ¦ri Lalita Dewi. Praktyki z Lalita Dewi u¿ywane s± w tantrycznych kultach ezoterycznych ¶aktyzmu, a tak¿e w g³êbokich rdzennych formach jogi jako Laja Joga.


Czakramy a Formy Bogini Kundalini

W ezoteryzmie tantrycznym idea³ Bogini ¦ri Devi, ¦akti, Gayatri, wyznacza bieg ¿eñskiego przewodu wznoszenia Kundalini poprzez o¶rodki energetyczno-duchowe æakramy w ciele cz³owieka. Bogini Kundalini Dewi przyjmuje kolejno nastêpuj±ce formy kultowe w kolejnych o¶rodkach:

    * 1.Muladhara (Ko¶æ Ogonowa) - Dakini Dewi (Bogini) - modlitwa mantra: Om Dam Dakinyai Namah!
    * 2.Swadhiszthana (Podbrzusze) - Rakini Dewi - modlitwa mantra: Om Ram Rakinyai Namah!
    * 3.Manipura (Splot s³oneczny)- Lakini Dewi - modlitwa mantra: Om Lam Lakinyai Namah!
    * 4.Anahata (Serce, Pier¶) - Kakini Dewi - modlitwa mantra: Om Kam Kakinyai Namah!
    * 5.Wi¶uddhi (Gard³o) - ¦akini Dewi - modlitwa mantra: Om ¦am ¦akinyai Namah!
    * 6.Ad¼ña (Mózg) - Hakini Dewi - modlitwa mantra: Om Ham Hakinyai Namah!
    * 7.Sahasrara (Korona) - Kundalini Dewi - modlitwa mantra: Om Kam Kundalinyai Namah!

Ezoteryzm zwi±zany z Bogini± Kundalini Devi zwi±zany jest wspó³cze¶nie z indyjskimi ruchami na rzecz wyzwolenia kobiet, feminizmu, ochrony przyrody himalajskiej przed wyginiêciem, pokojowymi demonstracjami i akcjami na rzecz pomocy uchod¼com z Tybetu, etc. Stare pisma i traktaty znane jako Tantry stanowi± podstawê nauczania i idei prezentowanych przez ¦aktyzm, uznawany te¿ za nurt bardzo mistyczny, ezoteryczny czy magiczny.

Pozycja Bogini jest w kulturze indyjskiej duchowo¶ci i religii generalnie równorzêdna do pozycji Bóstwa w mêskiej postaci. Mo¿na powiedzieæ, ¿e Bogini jest idea³em dla kobiet, a Bóg idea³em dla mê¿czyzn. Charakterystyczna jest szczególna cze¶æ dla Bogiñ - Wojowniczek i Bohaterek jak Durga czy Kālī. Hinduizm uwa¿a generalnie, ¿e sprawowanie kultu tylko jednej formy osobowej Boga czy Bogini na "d³u¿sz± metê" jest nieefektywne i wiedzie do patologicznych odchyleñ u wyznawców. Dlatego przyjmuje siê kult Bóstwa, Absolutu zarówno pod postaci± Boga jak i Bogini oraz Boskiej Pary Rodzicielskiej. Ideowo chodzi o jak najlepsze zrównowa¿enie si³ i energii subtelnych w cz³owieku, tak aby nie popadaæ w skrajno¶ci ani odchylenia czy fanatyzmy. Jest to jedna z przyczyn wielkiej tolerancji i swobody religijnej panuj±cej w obrêbie kultury panindyjskiej.


Gayatri Mantra - Podstawowy Rozwój Kundalini

Najbardziej podstawow± i popularn± praktyk± s³u¿±c± do budzenia i wznoszenia Kundalini ¦akti jest Gāyatrī Mantra. Zaleca siê d³u¿sz± praktykê Gāyatrī Mantry skupion± w lotosie muladhara zanim przejdzie siê do innych praktyk z duchow± energi± Kundalini!

    * Om BhuurbhuvaH SvāH |
    * Tat Savitur VarenyaM, Bhargo Devasya Dhīmahi |
    * Dhiyo Yonah Praæodayāt ||


Budzenie, stadia rozwoju czy wzrostu Kundalini ¦akti opisywane s± czêsto jako cztery kolejne krêgi ¦wiêtej Wiedzy, czy Tantry: Dharma (Zasady), Artha (Dobrostan), Kama (Mi³o¶æ) i Moksza (Wyzwolenie, Zbawienie, Ekstaza). Zachodnie potoczne pojmowanie Kundalini jako energii seksualnej zupe³nie mija siê z prawd±, je¶li braæ pod uwagê oryginalne ¼ród³a wiedzy tantrycznej o mocy Kundalini. Stadium "Kama" to raczej praktyczna zdolno¶æ do zrealizowania siê w codziennym ¿yciu rodzinnym, ale tak¿e brak kompleksów i fiksacji dotycz±cych sfery p³ci. Oryginalne ¼ród³a tycz±ce Kundalini nie zalecaj± ani skrajnego celibatu ani aktywno¶ci hiperseksualnej, jak by tego chcieli niektórzy erotomanii na Zachodzie. Praca nad Kundalini wymaga umiaru, a zasada "z³otego ¶rodka" by³a i jest te¿ podkre¶lana w tantrze buddyjskiej. Praktycy tantryzmu rzeczywi¶cie rozwijaj±cy Kundalini wykluczaj± zwi±zki jednop³ciowe, które s± ra¿±co niezgodne z filozofi± tak ¶aktyzmu jak i tantryzmu. Zjawiska tycz±ce hiperseksualizmu i jakie¶ horrorystyczne stany oczyszczania jak siê czasem opisuje na Zachodzie w zwi±zku z Kundalini nale¿± raczej do marginesu ca³ego zjawiska budzenia i rozwoju Mocy Kundalini Devi. Przykre stany lub erotomanie jako skutki uboczne praktyk z Kundalini wynikaj± wedle Wschodnich praktyków z nieprawid³owego æwiczenia i tak nale¿y je traktowaæ.

Najwa¿niejsze dzie³a kanoniczne ¶aktyzmu tycz±ce kultury Bogini Kundalini ¦akti to:
Kaula-D¼ñana-Nirmaja,
Siddhasiddhanta-Paddhati,
Laghu-Joga-Waszisztha
Dewibhagawata-Purana.
(Translated By P.Dh.)

Twin Apart's from ArtApart Fort Augustus sneakerssklep