Lalita Devi - 2019-04-21 11:27:13

¦irszasana w sanskrycie i devanagari शीर्षासन; IAST: ¦īrṣāsana, inaczej stanie na głowie, dosłownie Siedzenie Głow±, Głowo-Siedzenie (Asana znaczy Siedzenie) – jedna z kilku najważniejszych asan, czyli postaw Jogi, w tym RadĽa Jogi i Hatha Jogi. Jest to pozycja odwrócona, w której stoi się na głowie, podpieraj±c się ramionami, szczególnie przedramionami i łokciami. Dosłownie, ¦irsza-Asana to Głowo-Siedzenie, Siedzenie na Głowie. Istot± praktyki jest utrzymywanie pozycji, tak jakby głowa służyła za miejsce osadzenia się w pozycji, za siedzenie (asanę).

W podstawowym wariancie ¶irszasany (षलम्ब शीर्षासन salamba ¶irszasana, ¶irszasana z podpor±) ciało jest całkowicie odwrócone (w porównaniu ze zwykł± postaw± stoj±c±), ciężar ciała spoczywa niemal całkowicie na miejscu pomiędzy czołem a łukiem sklepienia czaszki, nie na czubku głowy, dłonie s± splecione z tyłu głowy i dotykaj± ziemi (podłoża), a łokcie pomagaj± w utrzymaniu równowagi (nie jest ich zadaniem utrzymywanie ciężaru ciała, ale pomagaj± w jego podtrzymaniu).

Współcze¶nie niektórzy podaj±, że praktyka "siedzenia głow±" powinna być kończona równie dług± praktyk± stania na barkach, gdyż bez tego może spowodować jakie¶ rzekome niekorzystne efekty uboczne, co nie wydaje się prawd±, gdyż Starożytni Ryszi nader często wykonywali ¦irsza Asanę jako wył±czn± jedyn± praktykę i nic do niej nie dodawali.

W ¦irszasanę nie wolno wskakiwać przerzutem, jak to czyni± oszołomy od fitnessu i wu-efu. W asanę podci±gamy się powoli (tempo powolne jak w Tai Chi i Chi Kung), sił± woli i moc± ciała, powoli podci±gamy się do tej pozycji, bez naskoków, przerzutów, wybić czy odepchnięć ciała nogami od podłoża, bez jakichkolwiek gwałtownych szarpnięć ciała!

¦irszasana jest ¶ci¶le okre¶lon± pozycj± medytacyjn± Jogi, nie ma kilkunastu wariantów, różni±cych się (nawet znacznie) stopniem trudno¶ci, daj±cych ćwicz±cemu nieco inne korzy¶ci, a także pełni±cych nieco odmienne funkcje w cyklu ćwiczeń hathajogi - jak pisze wielu współczesnych pseudo nauczycieli. Istnieje jedna klasyczna forma ¦irsza Asany z nogami ustawionymi pionowo w górę oraz druga, bardziej zaawansowana, gdzie nogi s± wyraĽnie ułożone w pozycji lotosowej. Przej¶cia pomiędzy tymi pozycjami a także fomy z treningu dochodzenia do wła¶ciwej formy Asany nie s± wariantami, a jedynie wynikiem konieczno¶ci, treningiem połowicznym. Nie należy wymy¶lać rzekomych korzy¶ci rzekomych wariantów jak czyni± to gimnastycy nie maj±cy pojęcia o Asanach Jogi. Korzy¶ci s± tylko z dłuższego praktykowania prawidłowej Formy Asany (Asana-Ruupa), która jest jedna bez składania nóg w lotos i druga z nogami w pozycji lotosowej. W szczególno¶ci należy się wystrzegać ćwiczenia z innym niż prawidłowe ułożeniem r±k, jak to robi± często osoby na zachodzie, nie¶wiadome, że podpieranie się rękoma inaczej niĽli jest to wymagane w prawidłowej ¦irsza-Asanie, jest zaledwie tolerowane u osób, które nie potrafi± jeszcze prawidłowo ¦irsza Asany ćwiczyć z powodu słabo¶ci fizycznej,braku równowagi etc.

¦irszasana nazywana jest królow± Asan, RadĽa Asan±, w tym sensie istotn± Asan± RadĽa Jogi - tyle że w RadĽa Jodze nogi musz± być złożone w lotos. Regularne ćwiczenie ¶irszasany działa korzystnie na mózg, zwiększa równowagę emocjonaln± i dyscyplinę umysłu.

Nauka ¦irszasany to w grupie pocz±tkuj±ce nauka podej¶cia do tej pozycji i zdolno¶ć utrzymania się w niej przez około pół minuty, przez 10spokojnych, głębokich oddechów. Potem w grupie bardziej zaawansowanej utrzymuje się pozycję przez przynajmniej trzy minuty, niektórzy podaj± 3 do 6 minut. Następnie, w grupie ¶redniego zaawansowania mamy praktykę Salamba ¦irszasany przez okres do 24 minut (jedna pełna Ghatika, pół Muhurty). Bardziej zaawansowani w Jodze medytuj± w pozycji Salamba ¦irszasana przez pełn± Muhurtę (48 minut), przez 5 Ghatika (2 godziny), a nawet cał± Yama - 3 godziny zegarowe. Istotne s± praktyki medytacyjno-energetyczne (praniczne) wykonywane w tej pozycji. Każda Asana w Jodze to jaki¶ dział± tematów do koncentracji i medytacji, a nie czcza, pusta forma gimnastyczna.

¦irszasany nie należy mylić z Kapālī Āsan±, gdzie mamy stanie na samym szczycie, na czubku głowy, generalnie w pełnej wersji całkowicie bez pomocy r±k.

¦irsza Asana nie jest polecana przy wysokim ci¶nieniu krwi, zaburzeniach rytmu serca, jaskrze, przepuklinie rozworu przełykowego, ani w czasie menstruacji u kobiet - a przynajmniej bardzo ostrożnie trzeba wtedy podchodzić do tej praktyki. 

Prawidłowa forma Salamba ¦irszasana w klasycznej, tradycyjnej Jodze, szczególnie w Hatha Jodze:


http://www.himavanti.pun.pl/_fora/himavanti/gallery/152_1555838995.jpg

Podparcie jak widać na łokciach i przedramionach, dłonie splecione z tyłu głowy, głowa dotyka podłoża miejscem ¶irsza czyli lini± włosów, a nie czubkiem, tułów spionizowany, a nie dziwacznie powyginany, stopy podeszwami do nieba wchłaniaj± przez ¶ródstopie energię praniczn± z nieba... I spokojne, powolne oddychanie ¶wietlist± pran± z powtarzaniem i wizualizowaniem Om w my¶li...

www.himavanti.pun.pl http://komputeryursus.pl zwykłe żarówki wrocław