Premananda - 2019-02-12 21:51:04

CZYM JEST MEDYTACJA?

Medytacja (Dhjana) jest praktyką, która uświadamia ci twoją prawdziwą Jaźń, wyższą Jaźń, boską Jaźń, Duszę – tą, którą już jesteś. Jest to podróż, którą każdy przebywa sam i dzięki której doświadczasz Boskości (Daiwam) w sobie. Gdy medytujesz, będziesz żył naprawdę. Medytacja to nie jest tylko praktyka – to rzeczywistość. Znajduje się ona w tobie i czeka, aż ją odkryjesz. Każdego dnia przez krótki czas zaglądaj w głąb siebie do swojego centrum spokoju. Zagłębiając się w tym bezruchu, dotykamy prawdy i czegoś, co jest w nas bardzo prawdziwe… Gdy znajdujemy siebie, doświadczamy spokoju. Uczymy się tego chwila po chwili, akceptujemy rzeczy takimi, jakie są.

Wiele osób chciałoby medytować, ale nie wiedzą jak. Ludzie szukają w medytacji różnych rzeczy. Niektórzy pragną spokoju, inni chcą poprawić swoją koncentrację, jeszcze inni uwolnić się od chorób. Niektórzy ludzie pragną duchowej iluminacji, oświecenia. Powstrzymanie umysłu przed rozpraszaniem energii w różnych kierunkach ma wiele korzyści. Energię zgromadzoną podczas medytacji możesz wykorzystać do różnych celów w życiu. Jest to energia wielozadaniowa.

Obecnie wiele osób – niezależnie od swoich pragnień – mówi, że nie ma czasu na szukanie spokoju umysłu lub poznanie Prawdy ukrytej w swoim wnętrzu. Ludzie chcą, aby ich pragnienia spełniały się od razu. Mówią, że nie mają czasu, są zestresowani, czują się przygnębieni albo że ich umysły są zbyt zajęte lub pobudzone… Ale to właśnie te osoby najbardziej skorzystałyby na medytacji. Medytacja to najlepszy sposób, aby uwolnić się od niepokoju, bólu czy cierpienia. Medytacja jest doskonałym lekiem na wiele dolegliwości. Jest naturalnym sposobem leczenia, który zwalcza wiele chorób fizycznych i mentalnych, pomaga ci myśleć w bardziej wydajny sposób i wieść szczęśliwe życie. Praktykowanie medytacji sprawi, że naprawdę zrozumiesz życie i odkryjesz jego prawdziwą wartość.

Na wyższym poziomie medytacja otwiera przed tobą bramę do wyższej świadomości. Gdy trwasz w bezruchu i podążasz głęboko do własnego wnętrza, możesz doświadczyć tego niezwykłego stanu czystej świadomości własnego istnienia. Każdy może praktykować medytację. Nie jest ona sprzeczna z wierzeniami religijnymi, ale prowadzi do głębszego zrozumienia religii i jej nauk. Moje przesłanie jest proste, a sztuka medytacji jest bardzo przystępna. Jestem bardzo praktyczną osobą, a medytacja to bardzo przydatny temat. Słowa nie wystarczają do opisania doświadczenia medytacji, gdyż znajduje się ono poza umysłem, nazwą czy formą. Najlepiej samemu praktykować i doświadczyć.

MAUNAM - Duchowa praktyka przebywania w milczeniu

Nieustanne rozmawianie o tym, co dzieje się na świecie jest stratą czasu. Umniejszasz swoją witalną energię, gdy to robisz. Kiedy ciągle rozmawiasz, energia (śakti) wewnątrz zmniejsza się. Jeśli będziesz ciągle gadać i gadać, nie będziesz w stanie zrozumieć, co jest poprawne, a co nie. Gdy pozostajesz w milczeniu (maunam), jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć duchowe myśli.

Kiedy zagłębimy się w duchowe myśli i przestaniemy ciągle rozmawiać, zrozumiemy, że poprzez nieustanne rozmawianie stajemy się zmęczeni. W końcu zrozumiemy, że przez samo gadanie nic się nie wydarzy. Z tego właśnie powodu, duchowi mędrcy, święci, siddhowie i pobożni ludzie mówili, że bycie w mounam jest najwyższą drogą.

Oni osiągnęli wyzwolenie poprzez bycie w mounam. Potem oni zapomnieli o rozmowie. Byli tak pogrążeni w doświadczeniu, które odczuwali praktykując mounam, że nie mówili, aby pomóc innym w zrozumieniu. Przestali mówić, a nawet zapomnieli, jak się to robi – więc jak mogli sprawić, żeby inni zrozumieli? Uczyli innych jak osiągnąć błogość i wyzwolenie (mukti), zapisując swoje nauki. Było wielu siddhów, którzy żyli w ten sposób.

W naszym światowym życiu nie praktykujemy mounam nawet przez jeden z trzystu sześćdziesięciu pięciu dni w roku. Dobrą praktyką jest w pełni pogrążyć się w sobie z prawdziwym uczuciem i nie myśleć o niczym. Po prostu bądź bez myśli. Możesz to robić raz w tygodniu (przez pięćdziesiąt dwa dni w roku). W takie dni możesz komunikować się językiem ciała lub pisząc, jeśli naprawdę jest taka potrzeba. Jeśli potrafisz praktykować mounam prowadząc zwykłe życie i żyjąc bez palenia, picia alkoholu i rozmawiania, to jest to wspaniała medytacja.

Praktykuj mounam. Rozwiń spokojny, cichy umysł i sięgnij Boskości. Staniesz się dojrzały i osiągniesz trwałą błogość dzięki mounam. Zapomnij o wszystkim. Nie myśl o niczym. Nie myśl! Nie pozwól, aby twój umysł biegał tu i tam. Zamknij oczy i nie obserwuj niczego przez pewien czas… wtedy bądź w mounam. To przyniesie trwały duchowy stan błogości. Pytaj, poznaj i zrozum właściwe metody praktykowania tego. Jeśli użyjesz właściwej metody i będziesz ją praktykował, odniesiesz sukces.

Oto sadhana mounam. Poprzez nią możesz osiągnąć błogość (Aanandam).

MANTRY - Śpiewanie mantr

„Pięć tysięcy lat temu, w czasach gdy ryszi i święci medytowali w lasach, praktykowali oni duchową dyscyplinę dźapy – powtarzanie mantr. Wykonywali ją z najwyższą koncentracją.

Aby śpiewać pańczakszara (pięciosylabową) mantrę Om Namah Śiwaaja (Śivaaya), usiądź, zamknij swoje oczy i staraj się skoncentrować swój umysł, czyniąc go jednoupunktowionym (na punkt światła). Spróbuj utrzymać nieruchomo swoje ciało, umysł i myśli. Kontynuuj bez przerw recytowanie Om Namah Śiwaja. Wraz z każdym wdechem śpiewaj Om Namah Śiwaja, również z każdym wydechem ponownie śpiewaj Om Namah Śiwaja wewnątrz twego umysłu. Mantra powinna być wypowiadana bardzo wolno. Zsynchronizuj swój oddech ze śpiewem Om Namah Śiwaja. W tej praktyce równocześnie wdychasz i wydychasz energię Om Namah Śiwaja, gdyż przenika ona również powietrze. W taki oto sposób wykonywano intensywną duchową sadhanę w dawnych czasach. Jest ona znana również jako medytacja z mantrą.

Duchowi aspiranci mogą myśleć o swym ulubionym bóstwie, śpiewając imię swej ulubionej formy Boskości – jak np. Bóstwa Śiwa, Mahadewa, Mahakala, Kalabhairava itp. Tradycja mówi iż należy śpiewać mantrę 54, 108 lub 1008 razy. Powoli zwiększając ilość powtórzeń. Robiąc tak możesz doprowadzić swój umysł do stanu jednoupunktowienia i rozwinąć się duchowo. W taki sposób praktykowano powtarzanie mantry w tamtych dniach. Praktykowanie mantry jest wspaniałym sposobem umożliwiającym osiągnięcie dojrzałości przez ludzkie istoty.

Tradycyjnie, aspiranci otrzymują również inicjację poprzez rozwiniętego duchowo człowieka, który jest starszy od nich i bardziej doświadczony (w praktyce i w życiu). Prosi się go o odpowiednią dla nich mantrę i po jej otrzymaniu, praktykuje się ją. Praktykując tę sadhanę dawni sadhakowie posuwali się naprzód i rzeczywiście rozwijali się duchowo.

Ludzie, którzy żyją światowym, małżeńskim życiem, mogą definitywnie zbliżyć się do Boga, wykonując tę sadhanę. Ty również możesz to robić. Gdy wykonujesz dźapę, możesz osiągnąć wysoki i dojrzały duchowy poziom. Możesz uzyskać spokój umysłu i zbliżyć się do Boskości. Możesz doświadczyć trwałej błogości. Taka jest prawda.” Swami Premananda

SŁUŻBA - Sewana - Praca duchowa dla innych

Udzielanie pomocy innym bez myślenia o sobie to doskonała praktyka duchowa. Musicie jednak wiedzieć, jak wykonywać służbę we właściwy sposób. Jeśli w tym świecie macie rodziny, albo żyjecie samotnie
i pracujecie, możecie poczuć, że powinniście wspierać finansowo instytucje charytatywne lub duchowe. To jest jeden ze sposobów na wykonywanie służby. To powszechna praktyka w wielu religiach i pośród ludzi zaangażowanych w duchowość.

Inni mogą poświęcić swój czas wolny na pomoc potrzebującym, chorym lub starszym osobom. Niezależnie od sytuacji życiowej, warto wykonywać sewę, czyli bezinteresowną służbę, aby pomóc innym. Szczególnie jeśli jesteście w Aszramie lub jeśli aktywnie uczestniczycie w życiu Centrum. Nie ma lepszego sposobu na wykorzystanie swojego czasu niż bezinteresowna praca. Jeśli ciężko pracujecie, ale przy tym stale się uśmiechacie i nie narzekacie, jesteście niezwykłym duchowym przykładem dla innych. O wiele skuteczniejszym niż, gdybyście tylko mówili im, co powinni robić na ścieżce duchowej. Dlatego zawsze zachęcam uczniów
i wielbicieli mieszkających w Aszramie, aby pracowali. Możecie modlić się do Boga, ale wasza ciężka praca jest tak samo wielkim darem dla Boga, dla Brahmana, jak szczere modlitwy.

Jeśli należycie do duchowej grupy lub Centrum, nie gadajcie za dużo tylko działajcie! Zawsze radzę wam, abyście motywowali ciało do działania, ale utrzymywali umysł w spokoju. Jeśli utrzymujecie umysł w bezruchu, napełniając go myślami o Boskości, a za pomocą ciała wykonujecie pracę na cześć Boga, wyświadczacie sobie ogromną przysługę.”

PUDŻA I ABISZEKAM

Praktyka duchowa wykonywania rytuałów Abiszekam to starożytny rytuał, podczas którego wylewa się różne składniki na bóstwo i śpiewa się mantry. Ideą abiszekamu jest to, że poprzez obmycie statuetki oczyszczamy nasze własne umysły.

„Czy istnieje potężniejsza pudża niż ta wykonywana przez Mirabai? Czy istnieje potężniejsza pudża niż ta wykonywana przez Aandal lub Karaikkal Ammaijer? Praktyka rytuałów zaprowadziła je do Boga. Głęboko odczuwały pudże i wykonywał je z bezwarunkowym oddaniem. Bóg przyjął ich doskonałą miłość i przemówił do nich bezpośrednio. Abiszekam, czyli oblewanie boskiej formy wodą oraz przystrajanie bóstwa to tylko dwa spośród wielu podobnych rytuałów.

We wszystkich pudżach bardzo ważne jest, aby zapomnieć o sobie i całkowicie skupić umysł na bóstwie. Recytujcie święte imiona Boga, przystrajacie bóstwo girlandami i ofiarowujcie mu kwiaty. Jeśli śpiewacie imiona Boskości (astotra) i zapomnicie o sobie, poczujecie dreszcze! Gdy zapomnicie o sobie, wasze umysły całkowicie zatopią się w Bogu. Gdy pozbędziecie się ziemskiego przywiązania, boska moc – Shakti – wypromieniuje ze statuetki. Statuetka zadziała jak magnes: przyciągnie was do Boskości. Przylgnie do was.

Aby odczuć ten stan, musicie zmienić swoje życie i poświęcić więcej czasu na pudżę. Hulamy sobie w tym ziemskim życiu i twierdzimy, że nie możemy wyjść poza maję, ziemską iluzję. Kiedy znajdziecie czas i zaczniecie wykonywać tę pudżę, będziecie praktykować bhakti jogę, czyli jogę i oddanie w tym samym czasie. Jeśli wykonujecie pudżę regularnie, odkryjecie jak wiele przygotowań ona wymaga. Staniecie się bardzo zajęci, jakbyście wykonywali asany, a wasze ciała, umysły i całe wasze istnienie będą całkowicie zaangażowane w praktykę. Umysł staje się bardzo skupiony. Kiedy całkowicie zaangażujemy w pudżę umysł i myśli, zapominamy o sobie, a ta potężna boska moc, łaska i mądrość połączy się z naszym sercem. Jeśli w skupieniu wykonujecie pudżę, wyniesie ona was najwyższy poziom.

Wielu ludzi osiągnęło poznanie i wyzwolenie poprzez praktykę rytuałów. To wielki dar móc wykonywać abiszekam w tym ziemskim życiu. Dostaliście niezwykłą szansę, aby czcić Boskość ze spokojnym umysłem i stale o niej pamiętać. Nie zmarnujcie tej szansy!”

*Trzy święte kobiety żyjące w Indiach. Mirabai: z oddaniem czciła Boskość Kriszna, Aandal poświęciła się Boskości Wisznu oraz Karaikkal Ammaijer oddała ciało i umysł Bóstwu Śiwa, Królowi Joginów.

BHADŻANY - Śpiewanie pieśni oddania

W Aszramie wielbiciele gromadzą się każdego wieczoru w świątyni i śpiewają bhadżany. „Śpiewając pieśni oddania i powtarzając modlitwy oraz mantry, oczyszczasz atmosferę domu lub centrum duchowego. Śpiewając
z uczuciem, wypełniasz siebie i swoje otoczenie najdelikatniejszymi i najwyższymi energiami. Bhadżany wyrażają prawdziwe cechy Boskości w jej licznych aspektach i formach. Są to głownie cechy, które aspirant powinien pielęgnować w sobie. Regularne śpiewanie bhadżanów przynosi śpiewającemu taki stan umysłu, w którym przez krótki czas zapomina on o świecie i własnych zmartwieniach oraz zamęcie, a zamiast tego zatapia się w wyższych myślach. W takim stanie osoba pełna oddania może poczuć najwyższe szczęście oraz głęboki spokój umysłu. Śpiewając boskie imiona, oczyszczasz myśli w swoim umyśle.

Czysty umysł i czyste myśli pomagają najbliższemu otoczeniu i niosą wibracje prawdy, światła i czystej miłości dla społeczeństwa. Z drugiej strony muzyka namawiająca do seksu, przemocy i pragnień wypełnia słuchacza swoją treścią i przesłaniem. Taka muzyka pobudza i zachęca umysł do zanurzenia się w wibracjach z niskiego poziomu. Śpiewanie bhadżanów to również dyscyplina. Muzyka i rytm bhadżanów chronią przed zewnętrznymi zakłóceniami. Możesz usiąść na podłodze ze skrzyżowanymi nogami i wydłużonym kręgosłupem. Podczas śpiewania bhadżanów nie powinno się rozmawiać z innymi czy patrzeć na nich. Trzymając się tych prostych zasad, możesz zanurzyć się głęboko w sobie i śpiewać z miłością prosto serca.

Nie myśl, że bhadżany to tylko dodatek mający pomóc ci na drodze duchowości. Bhadżany to poważna metoda wielu świętych na osiągnięcie jedności z Bogiem. Nie poznasz „smaku” oddania, dopóki nie doświadczysz jej sam. Śpiewaj bhadżany z uczuciem przez jakiś czas, a doświadczysz wpływu, jaki ma ta praktyka na twój umysł.”

JOGA - Królowa Praktyk Duchowych

Praktyka jogicznych pozycji (asan, mudr i bandh) i kontrola oddechu (pranajama) uwalniają umysł i przywracają go do stanu spokoju i prostoty. Praktykowane regularnie, asany i mudry wzmacniają nasze kości i mięśnie oraz usprawniają oddychanie i poziom energii życiowej. Wydaje się, że joga zajmuje się tylko ciałem fizycznym. Jednakże, asany wpływają na różne części ciała, aktywując organy witalne organizmu. W rezultacie, świeża krew dostaje się do mózgu, uspokajając nerwy i relaksując umysł. Tak więc widzimy iż joga poprawia zarówno nasze fizyczne jak i psychiczne zdrowie.

Hatha Joga jest częścią ośmiorakiej ścieżki urzeczywistnienia Jaźni, Aham i Atmana, dlatego też Swamidżi zachęca nas do praktykowania tej starożytnej sztuki. Joga usuwa nieczystości ciała i umysłu pomagając nam skierować naszą uwagę do wnętrza. Ponadto joga relaksuje i tonizuje ciało. Koryguje naszą postawę ułatwiając nam wygodne siedzenie podczas dłuższych okresów medytacji.

Pranajama to ważna część jogi. Prana to siłą życiowa znajdująca się w ciele i wokół niego. Prana wchodzi w ciebie kiedy oddychasz. Swamidżi mówi, że pranajama jest pewnym rodzajem medytacji. Wykonując ją, obserwujemy oddech podczas jego zatrzymania i głębokiego wdychania i wydychania. Swamidżi twierdzi, że ta obserwacja odgrywa kluczową role w uspokajaniu umysłu i doświadczania głębokiego spokoju. Co więcej, pranajama pomaga kontrolować ruch umysłu i uważana jest za pomoc w leczeniu rożnych chorób. Prosta pranajama i uspokajające asany jogi są nauczane podczas kursów medytacyjnych Prema Dhjanam.

Swami Premananda Maharaj z Tamil Nadu

BetonovĂŠ jĂ­mky StarĂŠ Město septiky przegrywanie kaset vhs łódz soda kaustyczna wrocław